martes, 24 de enero de 2012

A la solombra del sol negru de Wewelsburg

Portada del llibru
Xabiero Cayarga
El sol negru de Wewelsburg
Uviéu, Trabe, 2011

Si daquién echara una güeyada a la lliteratura asturiana que se fae anguaño, de xuru que vedría’l gran númberu d’escritores obres y d’individualidaes.
     Una d’elles, de les más personales –que non personalistes-, ye la de Xabiero Cayarga (Cangues, 1967). L’autor cangués, residente dende bien de tiempu n’Alemaña, ye una de les voces más distintives de la nueva lliteratura (na tien tocao cuásique de too).

     La última de les sos obres ye una amuesa de la variación y l’afianzamientu dende los inicios; alcuérdome d’aquelles entregues de cuentos con un llinguaxe preciosista y tapecíu a un llector tan nuevu como’l qu’esto escribe, tan dau al engolamientu nel que había bien de zunes y claves personales que col tiempu voi desentrellizando; alcuérdome d’aquella novela que tenía tafu autobiográficu El boleru de Xabel, tamién en clave, que tanto me desconcertaba.
     D’entós p’acá (perdí dalgunos episodios y entregues), abúltame que la prosa de Xabiero Cayarga foi faciéndose más tresparente y accesible pa quien lu llee.
     La última de les sos noveles, El sol negru de Wewelsburg (Trabe, 2011) conviértese nuna pieza trabada na que, pentemedies d’un llinguaxe cuidáu, siempre trabayáu y ricu, como ye vezu nel autor, avéranos al mundu del nazismu d’anguaño.
     Nella asistimos a la vida dura de los emigrantes pentemedies de la figura de Marcial, el protagonista y de Michael, otru emigrante col que coincide nel tayu, una xera mecánica nuna fábrica la qu’acceden pentemedies d’una empresa de trabayu temporal; Marcial dexa’l trabayu y, tres asistir a una fiesta, recibe una cuelma per parte de dos marroquinos. A partir d’ehí, convertíu en víctima, acuéyenlu unos collacios qu’acaben faciéndolu camarada y desplicándo-y en qué consiste la so llucha. Marcial cae nel movimientu y asiste a dellos episodios de violencia que son xustificables namái na ideoloxía de los que, amparándose nel victimismu (la conxura sionista que quier esborralos del mundu), afáyense col derechu de camudar en verdugos.
     La novela ta bien cuadrada y asentada. Con muncha habilidá, Cayarga va creando climes, va filtrayando en conversaciones la información ideolóxica que sustenta l’argumentu, la tesis (el movimientu neonazi y la rellectura histórica) y l’antítesis (la reveladora conversación con Assia, la moza de Michael), usando pa ello un recursu muncho avezáu por dellos de los principales escritores de best sellers (inevitable pensar nel llibru de Dan Brown, El Código Da Vinci): la conversación.
Xabiero Cayarga col Castiellu de Wewelsburg al fondu
     Les acciones na novela son escases, pero simbóliques; Cayarga confía nel simbolismu –el títulu ye un exemplu- como elementu qu’ayuda a reducir la narración a los fechos fundamentales, necesarios pa comprendender el desendolcu de la historia; munches d’eses acciones constitúin ritos de pasu, ritos iniciáticos; ello permite que la mayor parte de la novela la conforme’l diálogu que, dosificáu convenientemente, va esgranando la ideoloxía d’ún y otru bandu. Nesi sen desplicativu, illustrativu cuásique a la manera de los diálogos filosóficos, trescurren les más de les páxines.
    Apodera la pericia narrativa de Xabiero Cayarga; ye difícil, como escritor, nun metese nesti tema y acabar contando una historia antitética, de personaxes planos dividíos en bonos y malos; ye llamativu’l fechu de que l’autor nun faga una crítica directa del discursu nazi, y que nun caiga tampoco nuna apoloxía estrambótica. Mantién el pulsu serenu, ensin dexase llevar per nengún tópicu.
     Herr Schmale fae la esposición del discursu que xustifica les sos acciones, la so revisión histórica, la tendencia al victimismu y a la conspiranoia que choquen dempués coles sos acciones. Nun cae tampoco na apoloxía: les pallabres nun son del narrador, son les pallabres de Herr Schamale. Sabe filar fino nun tema tan complicáu. Mui fino. Y sabe desmontar esta tesis a lo cabero de la historia con otra antitesis que desurde col mesmu procedimientu, d’otra protagonista. Ente estos personaxes el protagonista muéstrase feble, débil. Lleváu como una maniega. Marcial anda al debalu. Ye un ser con poca personalidá nel qu’alvertimos, al dicir aristotélicu, un camudamientu. Quiciabes seya necesariu; quiciabes seya tan poco creyible’l final, pero bien simbólicu.
    Sicasí, la obra de Cayarga nun desmerez. Aposienta’l tonu narrativu; crez como autor. Descubre les nueves potencialidaes de la llingua faciendo una prosa rica, con un lésicu variáu pero tresparente, firme. Trae l’aliendu frescu de nuevos temes, d’otres visiones de la vida a una lliteratura que dacuando zarapica demasiado nos mesmos temes.
     Quiciabes si daquién, andáu’l camín del tiempu, tuviere vagar pa entretenese faciendo una historia de la lliteratura diría qu’hai autores que traten estos temes, qu’hai otros que traten otros y que llueu taba Xabiero Cayarga.
     Como un post-it nuna botella echada al mar, déxo-y esta reseña a esa hipotética persona.
     Encamiénto-y esta obra; ye como pa tenela en consideranza.

No hay comentarios:

Publicar un comentario