domingo, 20 de noviembre de 2011

Varies maneres de midir

Cuentos de metru y de centímetru
Paula Pulgar Alves
Publicaciones Ámbitu
Uviéu, 2008



Ta a les clares que cuando daquién titula un llibru como lo fai Paula Pulgar Alves vamos atopar distintes midíes pa escenificar la ficción y l'oficiu de narradora qu'albidramos nesta opera prima (si sacamos, claro ta, dalgunes entregues pa neños que Paula va faciendo na editorial asturtoons). Como apreciación personal, pámique Paula ye una bona dominadora de les distancies curties, fechu que s'amuesa nesti volume, una perfecta maestra nel arte de suxerir, de llantar na persona que llee una pequeña semiente, una arquitectura que tien que rematar, como asocede de manera maxistral en dalgunes de les pieces, como "Perda de la inocencia", "Chicolate", "Xente agradable", "El l.lugar del tesoro" o "Llamábase Antón", que sobresalen con muncho del restu de les pieces qu'engarameta nel volume; nesta última, sobre too, Paula fala con quien llee de tu a tu, treslladándo-y una complicidá que nos vincula a la narración y nos fae arrincar un sonrisa sonce ente los llabios. Esi, el camín del humor, tan necesariu nes nuestres lletres, asoma en munches de les pieces; nun ye un humor chabacanu, nin siquier asoma esi humor faltosu; ye, por contra, un humor elegante col que Paula fae crítica de munches de les zunes de la sociedá d'anguaño: la fama n'"Algamar la felicidá", les perres, les mafies y la traición en "La banda del ferre"; l'ambiente cafiante del trabayu n'"Un día na oficina"; la hipocresía social tocántenes al sexu en "Madrugada de cine"; el conceutu servil del amor y del sexu, la muyer o la pareya como puru oxetu qu'apruz en "Buscando muyer" o les fantasíes sexuales y los mitos eróticos desmontaos en centímetros de pallabres como en "L'abrazu de la muyer araña", o "L'araña del salón". Xunto con estes dos llinees, que son les meyores del llibru, amiéstense pieces que podíemos retafilar en tres estayes: la de la confesión personal (el tema de la mocedá y del deprendimientu del mundu en "Branu del 95", "Arepentimientu", "El coríu rosa", "La escuela", "Raquel", la heriencia sentimiental qu'amuesa nel tema lusu nes pieces de "Lisboa", "Grândola" o "Cuando la tía Salomé suañaba"); el tema de la denuncia social desnuda, ensin el toque d'humor qu'evitaba esa cercanía colo panfletario y colo melodramático nes pieces de "La Muerte de Matilde Martínez", sobre l'anulación de la muyer na familia tradicional; "Toi bien", sobre'l tema de l'anorexa; o "Tar de vuelta", qu'incide nel tema de la muyer, nesti casu la protagonista ye una extosicómana a  la que-y quiten los neños; a la fin, hai dalgunos rellatos d'ambición lliteraria nos que l'autora nun pon de sigo más que la técnica y los temes deprendíos n'años d'abondoses llectures. Nun son malos relatos, pero nun tienen esi tastiu que dexaron pieces como "Llamábase Antón", carecen de la rotundidá de "Perda de la inocencia". Estes son les pieces "Mar de Beaufort", -quiciabes la meyor d'esti subconxuntu xunto con "Xente agradable",  "El día qu'alcontré la tumba de Robert Graves", "Persiguíu", "Fado" o "L'espía".
    A la fin, quedándose colo meyor, hai munches pieces que dexen un bon sabor de boca y que faen qu'otres pasen desapercibíes. L'estilu de Paula Pulgar llega bien al llector; hai una busca deliberada de la cenciellez, ganes de llegar y tresmitir un mundu interior íntimu, personal en dalgunes vegaes, familiar n'otres, lliterariu tamién. Los sos temes enanchen el panorama lliterariu y agradezse la voz d'una nueva narradora que nos apurre una visión fresca y personal del mundu na nuestra llinia.  Habrá que tar atentu a la siguiente entrega.

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